'Een lerende organisatie worden?' (deel 2)
Adamien van Barneveld, programmamanager opleiden en ontwikkelen, geeft vijf tips om leren leuk en stimulerend te maken.
Weer terug de klas in? Veel mensen zien het als een schrikbeeld: stilzitten, misschien wel huiswerk maken en ook: "daar hebben we toch allemaal geen tijd voor?". Gelukkig zijn er inmiddels veel alternatieven om te leren. Realiseer je dat niet iedereen op dezelfde manier leert. Als je wilt dat mensen wíllen leren, maak het dan leuk. En zorg dat de manier van leren bij hen past. Ik heb vijf tips voor jullie:
- Creëer een stimulerende leeromgeving
Laat zien dat leren erbij hoort in jouw organisatie. Organiseer regelmatig korte ‘leersnacks’. Besteed aandacht aan lerende medewerkers, voorafgaand en na afloop van een leertraject door een persoonlijk bericht en door na afloop te vragen naar de ervaringen die men heeft opgedaan. Bespreek met het team hoe dit het werk verder kan brengen.
- Gebruik meerdere leervormen
Zorg dat leren zowel op de werkplek als op andere plaatsen of momenten kan plaatsvinden. Is het even rustig, dan is het misschien mogelijk om een e-learning te doen of een podcast te beluisteren?
Heb je een competitieve doelgroep? Denk dan eens aan een spelvorm. Gamification in leren werkt goed en zorgt vaak voor energie in het leerproces.
Of heb je een hele diverse doelgroep? Denk dan aan verschillende leerinterventies met dezelfde content en hetzelfde resultaat. De een leert bijvoorbeeld graag via een podcast, de ander leest liever een boek, de derde met een leermeester, et cetera.
- Geef medewerkers een keuze
Het is ook belangrijk om het leeraanbod altijd en overal toegankelijk te maken, zodat een medewerker zelf aan het roer kan staan. Regie op de eigen ontwikkeling is belangrijk, zeker voor jonge mensen.
Laat mensen kiezen waarin zij zich verder willen ontwikkelen. Staat de inhoud van het leren vast, bekijk dan of het mogelijk is om hen zelf te laten kiezen hoe zij willen gaan leren.
- Stimuleer als leidinggevende het on-the-job leren
Organiseer het werk zo dat er ook tijdens het werk ruimte is om te leren. On-the-job leren werkt erg goed als dit aansluit op een formeel leertraject. Dan kan iemand het geleerde direct toepassen in de praktijk en leert daar ook weer van: wat is hier anders, hoe werkt dat hier het best?
Besteed daar als leidinggevende tijdens én na afloop aandacht aan. Vraag medewerkers hoe het gaat en wat zij nodig hebben om het geleerde toe te passen in hun werk.
- Geef complimenten voor experimenten
Laat mensen ook experimenteren, oefenen, maak nieuwe werkafspraken, zorg voor interactie en kijk waar mensen energie van krijgen. Dat is de basis voor het leren. Je maakt leren aantrekkelijk door mensen te complimenteren met behaalde leerresultaten, te belonen voor hun persoonlijke ontwikkeling. Je helpt hen door samen leren mogelijk te maken.
Lees ook deel 1: 'Een lerende organisatie worden'
O&O-fondsen ontwikkelen leervormen
Onze opleidings- en ontwikkelingsfondsen ondersteunen de sectoren van de WENB om aan leerprocessen en persoonlijke ontwikkeling invulling te geven, bijvoorbeeld door:
- het ontwikkelen en aanbieden van e-learnings met game-elementen, zoals 'Veilig inzamelen' (sector GEO) en 'BEI-BSP' (sector PLb);
- het aanbod van trainingen via het online platform Geotopper (GEO);
- het uitlenen van de SafetyKeet, een mobiele unit om de veiligheidsgedrag in de sector GEO te bevorderen;
- modules die kennis en praktijk verbinden;
- simulatie (voor afvalenergiecentrales in sector GEO);
- oefenkaarten en spellen voor gebruik in trainingen, o.a. de spellen voor BEI en VIAG.
Daarmee bieden we de deelnemers een positieve leerervaring en kunnen zij zich realistisch voorbereiden op de uitdagingen in hun werk.
Meer weten?
Heb je vragen over deze tips of kunnen we jouw bedrijf ondersteunen? Neem dan contact op met Adamien van Barneveld, programmamanager opleiden & ontwikkelen.