23 maart 2023

Column Rolf Blankemeijer: 'De vakbond in de aanbieding'

Werkgeversvereniging WWb
Rolf Blankemeijer 765x300px

Dat vakbonden naarstig op zoek zijn naar nieuwe leden is al jaren bekend.

CNV probeert nu leden te werven met een speciaal actietarief van € 20,23 voor een half jaar lidmaatschap. Wie hier gebruik van maakt raad ik wel aan om voor je het aanmeldformulier instuurt ook nog even de separate Algemene Voorwaarden aan te klikken. Hierin staat dat als je gebruik maakt van het actietarief je je ook verbindt aan een vervolglidmaatschap van een nog een half jaar tegen het volle tarief.

Concurrent FNV kent overigens ook een, zij het wat minder voordelig instaptarief, van 25 euro voor de eerste zes maanden lidmaatschap. In hoeverre je na deze periode nog vast zat aan het lidmaatschap kon ik niet vinden op de website van de FNV. Eerlijk is eerlijk, het actietarief in combinatie met de fiscale ondersteuning via de WKR, levert nog steeds een heel voordelig tarief voor een lidmaatschap van een vakbond op.

Een prijsverlaging als instrument om nieuwe leden te werven, zou dat succesvol kunnen zijn? Zijn er geen betere alternatieven? Tijdens de financiële crisis in 2008 daalde de omzet van het adviesbureau waar ik toen werkzaam was dramatisch. Mijn oude baas daar vertelde mij dat het verlagen van tarieven voor een organisatie die hoogwaardig advies levert, geen handige zet is om je omzet te vergroten.

De verlaging van je tarieven geeft in de eerste plaats bestaande klanten het gevoel dat zij altijd teveel betaald hebben. En voor deskundigheid betaal je nu eenmaal doorgaans een behoorlijke prijs. Als je je als een deskundige aan de markt wil presenteren, helpt het niet om je vooral als goedkoop te etaleren.

Durft u zich door een hartchirurg te laten opereren die aanbiedt, op voorwaarde dat u nu meteen beslist, om uw hartklep voor half geld te vervangen? Wil je de klant die op het lage tarief afkomt blijven behouden dan bestaat het gevaar dat je de prijs laag moeten houden of in het slechtste geval steeds moet blijven verlagen. Je krijgt dan de ‘race to the bottom’, een fenomeen trouwens waar vakbonden werkgevers juist herhaaldelijk voor waarschuwen bij het onderhandelen over loon. Of zo als nota bene een vakbondsbestuurder mij ooit vertelde: "If you pay peanuts, you get monkey’s".

Ik vraag me niet alleen af of een prijsverlaging handig is maar ook of deze nodig is? De BBB heeft in de afgelopen verkiezing een overweldigende verkiezingsmeerderheid behaald. Het aantal leden van de BBB is volgens de cijfers van het Documentatiecentrum Nederlandse Politiek Partijen (DNPP) in een jaar verviervoudigd. De partij telt nu bijna 11.000 leden, een groei van 8.400 in één jaar tijd. Ik heb ook even zitten rekenen. Lidmaatschap van de BBB kost 66 euro per jaar. Dit is in veel gevallen duurder dan wat een werknemer die gebruik maakt van het actietarief netto voor het lidmaatschap van de CNV kwijt is. Blijkbaar willen Nederlanders zich dus nog steeds wel verenigen en hebben zij daar dus ook geld voor over.

Wellicht zouden vakbondsvoorzitters Tuur Elzinga van de FNV en Piet Fortuin van het CNV wat van BBB-voorvrouw Caroline van der Plas kunnen leren. Continu zichtbaar zijn, herkenbaarheid in combinatie met het tonen van zowel empathie als ook vastberadenheid, werkt blijkbaar. En o ja, een vriendelijke lach neemt mensen ook voor je in. Ik denk dat Caroline heeft aangetoond dat de focus op een voor een hele brede groep van mensen relevante onderwerpen, maar ook het uitstralen van vertrouwen en hoop voor de toekomst uiteindelijk meer aanhang oplevert dan grimmige gezichten, het berijden van oeroude stokpartijtjes en het verspreiden van zure pamfletjes met louter doemscenario’s over inflatie en koopkracht.

Uiteraard draag ik de collega’s van de vakbond een warm hart toe. Een vakbond met een brede achterban is immers ook in het belang van de werkgever. Dus wie de actieknaller van de CNV gemist heeft en nog graag nog even een voordeling lidmaatschap van een vakbond wil afsluiten, geef ik hierbij de link naar de website. Om gebruik te maken van de wat minder voordelige, maar wellicht toch interessante instapkorting van de FNV, klik hier.

Rolf Blankemeijer